Odnośniki
- Ułatwienia dostępu
-
Strona Podmiotowa Biuletynu Informacji Publicznej
https://www.bip.gov.pl - www.powiatmlawski.pl
-
Fotokod tej strony
Fotokod z linkiem do tej strony
Przejdź do: www.powiatmlawski.pl
Treść strony
Prawa uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Kategorie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dla których poradnie mogą wydawać orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego:
- niesłyszący i słabo słyszący;
- niewidomi i słabo widzący;
- z niepełnosprawnością ruchową lub afazją;
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- z autyzmem, w tym zespołem Aspergera;
- z zaburzeniami sprzężonymi, tzn. z występującymi co najmniej dwiema w/w niepełnosprawnościami;
- niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem, zagrożeni uzależnieniami lub z zaburzeniami zachowania.
W stosunku do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim poradnie wydają orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (zespołowych bądź indywidualnych).
Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego
Kształcenie specjalne to zorganizowany proces edukacji, dostosowany do potrzeb ucznia niepełnosprawnego, dla którego konieczne jest zastosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy, ukierunkowanych na wszechstronny rozwój ucznia i uwzględniających jego specjalne potrzeby edukacyjne.
- Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
- Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci niewidomych i słabo widzących, dzieci niesłyszących i słabo słyszących oraz dzieci z autyzmem wydają zespoły orzekające działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego (na naszym terenie Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Mławie wydaje orzeczenia dla powiatu mławskiego).
- Zespoły orzekają na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.
- Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka składają wniosek do poradni psychologiczno- pedagogicznej, w którym określają cel, dla każdego ubiegają się o wydanie takiego orzeczenia oraz uzasadniają jego potrzebę.
- Dołączają też do wniosku dokumentację: wyniki badań lekarskich, psychologicznych i innych.
- W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego winny być określone:
- zalecana forma kształcenia specjalnego (w szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym albo w ośrodku szkolno- wychowawczym);
- okres kształcenia specjalnego (rok szkolny, etap edukacyjny, okres kształcenia w danej szkole);
- rodzaj zaburzeń i odchyleń rozwojowych dziecka, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki metod pracy;
- możliwości rozwojowe i potencjał dziecka, zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych ucznia, formy stymulacji rewalidacyjnej, terapii usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne form pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Ostateczną decyzję do jakiej szkoły pójdzie dziecko podejmują rodzice.
Kierowanie do Kształcenia Specjalnego
Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania, dziecka zapewnia formę kształcenia wskazują w orzeczeniu. Starosta, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), kieruje dziecko do szkoły lub placówki odpowiedniej do realizacji formy kształcenia wskazanej w orzeczeniu.
Do czasu objęcia dziecka formą kształcenia przewidzianą w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor szkoły lub placówki, do której dziecko uczęszcza, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, zapewnia realizację wskazań, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu, w szczególności dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Procedura wydawania orzeczeń
- Rodzice (opiekunowie prawni) składają wniosek o wydanie orzeczenia. Do wniosku dołączają stosowną dokumentację potwierdzającą niepełnosprawność dziecka (wyniki badań lekarskich, psychologicznych).
- Przygotowanie dokumentacji na posiedzenie Zespołu: diagnoza w poradni, zasięganie opinii szkoły o dziecku, konsultacje medyczne, prośba do rodziców o uzupełnienie dokumentacji medycznej bądź innej itp.
- Powiadomienie rodziców o możliwości wzięcia udziału w posiedzeniu Zespołu i jego terminie.
- Posiedzenie Zespołu Orzekającego
- Decyzja:
- uwzględnienie wniosku i wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub
- nieuwzględnienie wniosku i wydanie orzeczenia o braku potrzeby kształcenia specjalnego
- Od każdego orzeczenia rodzicowi przysługuje odwołanie do Kuratorium Oświaty za pośrednictwem Zespołu, który wydał orzeczenie w terminie 14 dni od jego otrzymania.
Do czego ma prawo uczeń niepełnosprawny?
- każde dziecko niepełnosprawne ma prawo do nauki;
- do pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami, potrzebami rozwojowymi oraz edukacyjnymi;
- do korzystania z bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu na zajęcia do szkół podstawowych, ponadpodstawowych lub ośrodków szkolno-wychowawczych;
- do dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych ucznia;
- do korzystania z opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
- do uzyskania opinii bądź orzeczenia w sprawach:
- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia,
- zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją z nauki drugiego języka obcego;
- dostosowania formy i warunków przystępowania do sprawdzianu bądź odpowiedniego egzaminu;
- do dostosowania wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb ucznia, w momencie kiedy poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna stwierdza u ucznia specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
- do przystąpienia do sprawdzianu, egzaminu maturalnego bądź egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia;
- do zwolnienia z nauki drugiego języka obcego, w przypadku dziecka z wadą słuchu lub głęboką dysleksją;
- do wydłużenia każdego etapu edukacyjnego przynajmniej o jeden rok.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Irena Gosikdata wytworzenia: 2019-09-02
- opublikował: Irena Gosikdata publikacji: 2009-03-11 11:40
- zmodyfikował: Irena Gosikostatnia modyfikacja: 2019-12-09 11:35